volontarerghana

Direktlänk till inlägg 9 november 2014

Jag vill ha bacon… Döda mig inte

Av Ellen och Lisa - 9 november 2014 10:54

Ett återkommande skämt mellan oss, Nana och Björnen är att vi ska hitta den rätte att gifta oss med. Låter kanske inte jätteroligt men den första frågan som kommer upp efter man sagt hur gammal man är är nämligen ”Jaha och när tänker du gifta dig då?” Vårt svar på den frågan är alltid att vi ska göra det om sisådär 10 år men att vi måste ju hitta den rätte först. Alla här tycker det är fruktansvärt roligt att vi säger så och tycker att vi bara borde gifta oss med en lämplig ghanian istället. Varje gång vi går utanför barnhemmet får vi giftermåls anbud (som vi avböjer) och när vi kommer tillbaka frågar alltid Nana om vi hittat ”The one” vilket vi ännu inte gjort men vi har fortfarande en hel månad på oss så vem vet.

Något Ghana har gott om är stora och läskiga spindlar. Tänk er typ spindlarna i Harry Potter i den förbjudna skogen (fast lite mindre...) Vi tycker självklart inte att de här spindlarna är så trevliga utan hoppar till och får lite lätt panik när vi ser de vilket alla här verkligen tycker är askul. Men nej man vill inte stå och borsta tänderna med en sådan i taket så vi tycker att vår rädsla är helt befogad. Dock så har blivit lite mer vana vid läskiga kryp här nere, hemma hade vi inte ens gått in i samma rum som en sån här spindel.

Ett återkommande scenario under natt timmarna är att Ellen fruktar för sitt liv när Lisa i hennes sömn gör rörelser och konstiga ljud. I natt eller jaa klockan var kanske 22 ungefär. Lisa hade somnat men Ellen låg fortfarande och funderade på livet. Helt plötsligt flyger Lisa upp ur sängen. Helt plötsligt står det en mörkvålnad vid Ellens säng. I sin förfäran och tro om att nu kommer hon bli dödad av sin bästa vän, skriker hon ”AAAA LISA VAD GÖR DU!!!” Lisa mumlar något i stil med ” MM AA Nee Hjälp vad ska jag göra” och i samma stund rusar hon till dörren för att springa ut från rummet. Ellen försöker lugna henne och lugna sig själv när hon inser att, nej du kommer inte dö i natt heller. När hon inser hur sjuk hela situationen var så utbrast hon i asgarv, tårarna sprutade. Lisa lyckades vakna till ur sin förvirring och beordrade Ellen att sluta skratta, men nej, det gick inte. När allt lugnat sig, gick de båda till sömns igen. Nu kan man ju tro att Ellen skulle få en lugn natt, men icke. Denna gång mitt i natten ropar Lisa högt ”jag vill ha bacon, mm Fjällstugan kan nog fixa det.” Låt oss hoppas att Fjällstugan kan fixa bacon till Lisa så hon kan sluta skrämma Ellen i sömnen!

För er som inte vet är Fjällstugan en restaurang som Lisa jobbade på innan vi åkte hit.

Vi har det fortfarande superbra här. I förrgår var vi i Kumasi själva, köpte lite typ (som vanligt), bh:ar och fina skrivböcker. Resan dit gick jättebra och vi lyckades åka dit och ta oss hem själva, vi virrade runt lite men vad gör det! Någon dag framöver ska vi åka in till sömmerskan igen för att sy upp nya kläder för sista gången innan vi åker hem. Man kan inte få nog av figursydda kläder i underbara ghanska tyger. Så vi ser mycket fram emot detta.

Insamlingen går framåt och vi vill verkligen tacka alla så mycket som har bidragit. På onsdag ska vi måla hallen, som kommer bli mint grön förmodligen, japp vi gillar pastellfärger. Insamlingen är fortfarande igång och det finns fortfarande fler rum som inte är färdiga. Insamlingen kommer vara öppen till torsdagen den 20 november, så om ni fortfarande vill bidra till sjukhusbygget så går det jättebra. Återigen tack till alla som redan har bidragit!